2 فوریه 2024- دانشمندان دریافتند که چگونه یک نوع عفونت می تواند اشتهای فرد را تغییر دهد و منجر به افزایش شاخص توده بدنی شود که عامل مهمی در ایجاد بیماری عروق کرونر قلب است.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری، معده و ناحیه‌ای از روده کوچک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند باعث متابولیسم غیرطبیعی گلوکز و لیپیدها، واکنش‌های التهابی مزمن و کمبود ویتامین ها شود.

این عفونت در برخی کشورها باعث مرگ می شود، اما ارتباط بین هلیکوباکتر پیلوری و بیماری عروق کرونر قلب (CHD) تاکنون مشخص نبود.

محققان تصمیم گرفتند این رابطه را با استفاده از روش تصادفی‌سازی دوطرفه ی مندلی (MR) بررسی کنند، نوعی تحلیل که تلاش می‌کند مشخص کند که آیا عاملA علت یا پیامد عامل B است یا اینکه آیا یک اثر علی دوطرفه واقعی بین A و B وجود دارد.

تیمی از اولین بیمارستان دانشگاه جیلین در چین داده‌های 60801 فرد و 123504 کنترل را از 48 مطالعه تحقیقاتی تجزیه و تحلیل کردند.آنها دریافتند که عفونت هلیکوباکتر پیلوری با افزایش شاخص توده بدنی مرتبط است که عامل مهمی در بروز CHD است.

تصور می‌شود که تاثیر این عفونت می‌تواند از طریق محور مغز-روده باشد که منجر به تغییر اشتها و تحریک دریافت انرژی می‌شود که به نوبه خود منجر به BMI بیشتر می گردد.

به طور خلاصه، این مطالعه نشان داد که BMI واسطه ی اثرات علّی عفونت هلیکوباکتر پیلوری برCHD  است. پیشگیری یا از بین بردن این عفونت می تواند به طور غیرمستقیم مزایایی برای افراد مبتلا به CHD داشته باشد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2024/feb/helicobacter-pylori-infection-increases-bmi-and-risk-of-coronary-heart-disease.html#google_vignette